Media sosial di Malaysia dan Indonesia: Penggunaannya sebagai alat komunikasi, kolaborasi dan jaringan digital Social media in Malaysia and Indonesia: It use as communication, collaboration and digital networkingtool
Main Article Content
Abstract
Social media has become a global phenomenon and Asia is the largest market in terms of consumer participation. A study conducted by Universal McCann indicate that all social media platforms grew signiicantly and showed an increase in penetration rate from 33% in 2005 to 83% in 2008. In Asia, a total of 456 million users, which is one third of the world’s population online, engage with social media activities. For instance, favourite activities for Singaporeans are blogging, social networking, and online forums, while Malaysian seems to prefer blogging and interacting on social networking sites such as Facebook. Internet users in Thailand are more inclined towards “citizen-journalism”, blogs and news sharing, while in Indonesia the use of instant messaging via Blackberry Messenger (BBM) to communicate and interact in cyberspace is popular. This shows that social media is used to interact, collaborate, and share digital contents as well as build online networks that encourage members to connect with each others. This paper discusses the use of social media in Malaysia and Indonesia and how it can be used to bring beneit to the relationship among the people of the two countries.
Media sosial telah menjadi fenomena global dan Asia adalah pasaran terbesar di syarat penyertaan pengguna. Kajian yang dijalankan oleh Universal McCann menunjukkan bahawa semua platform media sosial berkembang dengan ketara dan menunjukkan peningkatan dalam kadar penembusan daripada 33% pada tahun 2005 kepada 83% pada tahun 2008. Di Asia, sejumlah daripada 456 juta pengguna, iaitu satu pertiga daripada populasi dunia dalam talian, terlibat dengan aktiviti media sosial. Sebagai contoh, aktiviti kegemaran rakyat Singapura ialah blog, rangkaian sosial, dan forum dalam talian, manakala rakyat Malaysia nampaknya lebih suka menulis blog dan berinteraksi di laman rangkaian sosial seperti Facebook. pengguna internet di Thailand lebih cenderung kepada "kewartawanan warganegara", blog dan berita perkongsian, manakala di Indonesia penggunaan mesej segera melalui Blackberry Messenger (BBM) untuk berkomunikasi dan berinteraksi di alam siber memang popular. Ini menunjukkan bahawa media sosial digunakan untuk berinteraksi, bekerjasama dan berkongsi kandungan digital juga sebagai membina rangkaian dalam talian yang menggalakkan ahli untuk berhubung antara satu sama lain. Kertas kerja ini membincangkan penggunaan media sosial di Malaysia dan Indonesia dan bagaimana ia boleh digunakan untuk membawa kebaikan kepada hubungan antara rakyat kedua-dua negara.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.