Kepelbagaian hala dalam pengaliran filem di dunia: Satu tinjauan prospek filem tempatan untuk pasaran antarabangsa Diversity way in film flows in the world: An overview of local films prospects for international markets

Main Article Content

Hiszral Tazzif Hisham

Abstract

In recent decades, the emergence of creative content hubs outside of Hollywood (e.g. Bollywood, Hong Kong, South Korea) paves the way for the flow of Asian film among Asian and ASEAN countries. South Korea for example with its strong local film industry and association with big conglomerates launches its hallayun (Korean Wave) campaign to export film to ASEAN and Asian countries. The success of South Korea gives inspiration to other countries to adopt and adapt similar strategy to export local films. Merong Mahawangsa and Vikingdom are among films produced by Malaysian movie studios, namely KRU Studio, for export. In addition, Malaysian film producers have also been invited to participate in international film festivals such as Cannes in France and Sundance in America. This shows our local film is gaining international recognition and acceptance. However, to become a major exporter in the global film industry, Malaysia needs a strong and vibrant local industry. To that end, the Malaysian government has introduced many incentives to spur the growth of the local film industry. Among the incentives a RM200 million fund for local players, rebates for local and international production houses using Malaysia as a shooting location. The government has also introduced the National Film Policy and the National Creative Industry Policy to give impetus to local film industry.


Dalam dekad kebelakangan ini, kemunculan hab kandungan kreatif di luar Hollywood (cth. Bollywood, Hong Kong, Korea Selatan) membuka jalan kepada aliran filem Asia dalam kalangan negara Asia dan ASEAN. Korea Selatan contohnya dengan industri filem tempatan yang kukuh dan persatuan dengan konglomerat besar melancarkan kempen hallyun (Gelombang Korea) untuk mengeksport filem ke negara-negara ASEAN dan Asia. Kejayaan Korea Selatan memberi inspirasi kepada negara lain untuk mengguna pakai dan menyesuaikan strategi yang sama untuk mengeksport filem tempatan. Merong Mahawangsa dan Vikingdom adalah antara filem terbitan studio filem Malaysia iaitu KRU Studio untuk dieksport. Selain itu, penerbit filem Malaysia juga telah dijemput untuk menyertai festival filem antarabangsa seperti Cannes di Perancis dan Sundance di Amerika. Ini menunjukkan filem tempatan kita semakin mendapat pengiktirafan dan penerimaan antarabangsa. Bagaimanapun, untuk menjadi pengeksport utama dalam industri filem global, Malaysia memerlukan industri tempatan yang kukuh dan bertenaga. Untuk itu, kerajaan Malaysia telah memperkenalkan banyak insentif untuk memacu pertumbuhan industri filem tempatan. Antara insentif dana RM200 juta untuk pemain tempatan, rebat untuk rumah produksi tempatan dan antarabangsa yang menggunakan Malaysia sebagai lokasi penggambaran. Kerajaan juga telah memperkenalkan Dasar Filem Negara dan Dasar Industri Kreatif Negara bagi memberi dorongan kepada industri perfileman tempatan.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles